Amazing Asia


Amazing Asia

Seuraavassa Aasian päälle rakennettu opetusjakso, jossa yhdistetään 365-ympäristö, biologia-maantieto, äidinkieli, kuvaamataito, uskonto, hieman matematiikkaa, fysiikkaa, liikuntaa sekä teknologiaa.

Jakson kesto kuusi viikkoa, joista esillä yhden viikon jakso. Ohjelma tehty 5-6 yhdysluokan oppilaille, joilla on kuudennen luokan oppimäärä menossa.

Toimitaan pareittain. Tavoitteena edetä osuuksista mahdollisimman hyvin ja nopeasti+ muistaa asioita.
Voidaan käyttää kiertotietä, kumpi  tekee valintaa, molemmat tekee, palkintoja ja penaltyjä, välitasausta etapin jälkeen. Ylitämme kaikki aine- ja aikarajat. Mutta noin kuusi viikkoa olemme Aasian matkalla. Jokainen päivä päättyy varikkomatolle ja se määrää lähtöjärjestyksen seuraavalle päivälle. Viikko päättyy isoon bonukseen, sille parille, joka on johdossa perjantaina! Maanantaina jatkamme nollilta tai ennakkotehtävän mukaisessa järjestyksessä! Oppilaat pitävät matkapäiväkirjaa- etsien vastauksia seuraaviin kysymyksiin: mitä näit, mitä koit, mitä teit ja mitä opit? Päiväkirjaa kootaan perjantaisin näkyviin. Tämä osio tehdään kotona kerraten päivän tapahtumia!

Ennakkotehtävä 
Kilpailijat lähtevät liikkeelle Helsingistä ennakkotehtävällä-  Lennätte Helsingistä Kiinan pääkaupunkiin. Etsi lento, joka on mahdollisimman aikaisin Kiinan pääkaupungissa- lento voi lähteä aikaisintaan klo 00.00 9.11 Helsingistä Kiinan pääkaupunkiin?. Valitse lento joka lähtee 9.11 Helsingistä ja on mahdollisimman pian perillä? Ja etsi, mikä on Suomen ja Kiinan aikaero?   Laita parisi kanssa tiedot 8.11 klo 20.00 mennessä sähköpostiini!

Kiina 
9.11 Lähtöjärjestys nopeimman lennon mukaan.

Saapuminen maahan ja passintarkastus! Eli passit tehdään ennakkotehtävänä ja maahantulotarkastuksen jaetaan tehtävä 1.

Tehtävä 1. 

Saatte käyttöönne yhteensä 40 euroa ja etsikää Pekingistä yöpyminen kahdelle hengelle 9.11-10.11 väliselle ajalle- käytössänne on 40 euroa. Kun olet löytänyt, niin näytä valintasi opelle! Saat opelta kirjekuoren. Muista leikata rahamäärän mukainen summa pois!

Tehtävä 2 
Suunnista rastille- ota uusi kirjekuori ja avaa se (kuoressa koulun kartta).

Tehtävä 3 
 Menkää kiellettyyn kaupunkiin ja selvittäkää, mistä sen nimi on saanut alkunsa? Laita vastaus opelle sähköpostiin: Saat sen jälkeen vastauksen, menikö vastaus oikein. Jos vastaus on oikea, niin hae opelta uusi kuori.

Välitehtävä 
Ruokailu suoritetaan puikoilla!

Tehtävä 4 
Menkää maailman suurimmalle torille ja selvittäkää, kenen mausoleumi sijaitsee aukiolla. Kun saatte sen selville, niin tehkää lyhyt henkilökortti hänestä kuvan kanssa. Tee Power Pointilla ja  Jaa se opelle. Jos vastauksesi on hyväksytty pääsette jatkamaan matkaa ellei niin paranna henkilökorttia ja jaa se uudelleen opelle ja jatka näin kunnes tehtävä on hyväksytty!

Tehtävä 5 
Mene Kiinan muurille ja selvitä milloin muuri on rakennettu ja miksi?  Jäsen A vie kirjallinen vastaus opelle- jos meni oikein, niin saatte uuden tehtävän.

Tehtävä 6 
Selvitä, mitkä ovat Kiinan 5 tärkeintä nähtävyyttä- ota niistä kuva ja siirrä wordiin ja jaa opelle
Mene varikkomatolle. Tehty 2 oppituntia

Tehtävä UE 7 
10.11 buddhalaisuuden tehtävät
Menette buddhalaisten temppeliin apostolinkyydillä- matkan pituus on kierros koulun ympäri-siis tossua toisen eteen, kun palaatte pyydä tehtävä opelta.

Tehtävä UE 8 
Katso video ja vastaa kysymyksiin- palauttamaan lomakkeet opelle! Saat uuden tehtävän tarkistuksen jälkeen! https://www.youtube.com/watch?v=rgmed-BHSfo  (voit löytää videon irma öörni buddhalaisuus)

Tehtävä UE 9 
Harjoita meditaatiota 5 minuuttia- huom. Täysin puheetonta- katso taulun kellosta aika
Kun olette valmiita hae kirjekuori opelta

Tehtävä 10 
Rahaa päivän seikkailuun on 400 dollaria/henkilö.
Menkää jokilaivaretkelle Kiinan suurimmalle padolle. Selvitä, mitä jokea kuljet ja etsi parillesi venematka.  Laivamatkasi alkaa Chongqingista ja kestää 3-4 päivää. Tee matkakertomus jokimatkasta  vastaamalla seuraaviin kysymyksiin, mitä töitä näet ihmisten tekevän, minkälaisia asumuksia näet, kuvaile ympärillä näkyvää maastoa- valitse ainakin viisi joen nähtävyyttä ja esittele ne-  jaa opelle Word- tiedostona.

Tehtävä 11 
Tehtävä- etene suunnistuskartalla ja kuvaa rasteilla olevat kuvat ja tunnista kuvien kohteet. tuo tunnistuslista opelle.

Tehtävä 12 
Koska olette nyt Itä-Aasiassa on syytä tutustua laajemmin Itä-Aasiaan. Numeroi alla olevaan karttaan valtioita, pääkaupunkeja, jokia ja leveyspiirejä. Näytä valmis tuotos opelle. Mene varikkomatolle.
Käytetty 3 oppituntia

Välitehtävä 
Maalataan kuvistunnilla lohikäärme kertakäyttölautaseen! Käytetty 2 oppituntia

Tehtävä 13 
Järjestä riisin viljelyn vaiheet oikeaan järjestykseen! Jäsen B näyttää opelle! Huomaa väärä järjestys antaa aikasakon!

Tehtävä 14 
Selvitä, mitkä ovat silkinviljelyn vaiheet ja lähetä vastaus sähköpostina opelle.

Tehtävä 15 
Tee työkirjan ristikko sivulla 89- näytä opelle!

Tehtävä 16 
Suunnista rastille, josta löytyy tehtävä 17 (suunnistusta sekä koulun ulkopuolella että sisällä)

Tehtävä 17 
Tehtävä- mene seuraavaan osoitteeseen http://www.travelchinaguide.com/attraction/beijing/zoo- katso video ja tehkää seinälehti videolla olevasta aiheesta, tulostakaa kun valmis ja tuo- muista kuvat ovat tärkeitä.

Varikkomatto Käytetty 2 oppituntia 

Tehtävä UE 10 
Katso video 2 eli mene yle areenaan- hae Buddhan jalan jäljillä ja valitse osa 6,  vastaa kysymyksiin- palauta täytetty lomake opelle!

Tehdään seinälehdet valmiiksi!

Tehtävä 18 
Selvitä, mitä on kalligrafia, vastauksen löydettyäsi - hae opelta välineet  ja kirjoita oma etunimesi Kalligrafisesti. Tuo opelle.

Tehtävä 19 

Henkilö A
A) Mistä saadaan kiinalaista silkkiä, B) Tavallisin pelloilla nähty eläin C) Maailman tärkein ravintokasvi D) Mitä on lössi?

Tehtävä tehdään Onenotessa niin, että kumpikin etsii omat vastauksensa ja yhteistyötilassa yhdistätte vastaukset!" Ja lopulta, kun olette valmiita- jaatte vastaukset minulle

Henkilö B
E) Mikä aavikko sijaitsee Mongoliassa F) Mitä tarkoittaa aavikko G) Mitä Kiinassa on eniten maailmassa? H) Mikä on jurtta?

Tehtävä tehdään Onenotessa niin, että kumpikin etsii omat vastauksensa ja yhteistyötilassa yhdistätte vastaukset!" Ja lopulta, kun olette valmiita- jaatte vastaukset minulle

Mene varikkomatolle

Tehtävä 20 
Rahaa on 200 dollaria yhteensä- selvitä, mikä aikaero on Pekingin ja  Delhin välillä, kuinka pitkä matka on Pekingistä Delhiin? Lähdette liikkeelle kuumailmapallolla, joka liikkuu 40 km tunnissa. Laskekaa, kauanko matka kestää? Vastaus open sähköpostiin!

Tehtävä 21 
Lähdette liikkeelle, mutta kuumailmapallomatkanne katkeaa yllättävään pallon puhkeamiseen. Laskeudutte maailman korkeimman vuoriston vuoristokiipeilijöiden perusleiriin. Selvitä, missä olette. Näytä paikka kartalta ja etsi kuva tuosta perusleiristä.

Tehtävä 22 
Teille iskee valtava päänsärky- miksi? Mitä nyt pitäisi tehdä? vastaa sähköpostiin!

Tehtävä 23 
Pääsette onneksi jakin kyydissä Katmanduun. Ihastutte teitä kyyditsevään eläimeen ja päätätte tehdä seinälehtisen  kyseisestä eläimestä- lisää ainakin kaksi kuvaa ja perustiedot eläimestä sekä lisää kuva kissaeläimestä, joka elää täällä samassa vuoristossa (todella harvinainen ja sukupuuttoon kuolemassa). Tuo paperiversio opelle. varikkomatto!

Tehtävä 24 
Etsi lentomatka kahdelle Katmandusta Delhiin- toivottavasti rahanne riittävät! Kerro opelle, milloin olette perillä ja paljonko matka maksoi!

Havaintoja kuuden viikon jaksosta

- Flow- tila säilyi koko kuuden viikon ajan!
Kehitettävää
- Tällaiseen ryhtyessä pitäisi verkkojen ja laitteiden luotettavuuden olla riittävällä tasolla, jotta ne eivät sotke sisällön toteuttamista.


- Tämä opetusmenetelmä antaa loistavan tilaisuuden kehittää yhteistyötaitoja.
- Opimme käsittämättömän nopeasti käyttämään tablettia ja erityisesti 365- ohjelmaa.
- Työmuoto antoi erinomaisen tilaisuuden havainnoida oppilaan kykyä etsiä tietoa, valikoida tietoa, tehdä päätöksiä yhdessä ja esittää koottua tietoa.
- Nyt asioiden tarkasteluun oli riittävästi aikaa.
- Matkapäiväkirjaa (jotka luin joka ilta) olisi voinut vielä rikastaa antamalla tarkempia ohjeita, mutta päiväkirja oli toimiva tapa kerrata nähtyä ja koettua. Samalla se antoi mahtavan mahdollisuuden käydä keskustelua jokaisen oppilaan kanssa ja samalla havainnoida esim. oppilaan tasoa tuottaa tekstiä.
- Työskentelyllä on rajana lähinä oma mielikuvitus


- Pitää hyväksyä oma rajallisuus.
- Jatkuva varmistus siitä, että riittävä oppiaines on saatu kaikille hallintaa käyttämällä eri menetelmiä eri oppijoiden kohdalla.
- Parien muodostukseen  tulee kiinnittää erityistä huomiota.
- Olisi hyvä, jos olisi vähintään työpari tekemässä tällaista työmuotoa (tai opeverkosto innovatiivisia kokeilijoita), koska tyhjästä lähteminen on ison työn takana!
- Olisi hyvä saada aikaan työtavan mukaisia materiaaleja opettajille, jolloin voisi helpommin ryhtyä kokeilemaan, unohtaa pirstaleisuus ja ei tarvitsisi kaikkien aloittaa alusta. Olisi todella huomattavan paljon helpompaa saada toiminta itsensä näköiseksi, jos olis jotain kättä pidempää
- kokeilujakso oli selkeästi työurani parhaita jaksoja (takana on jo kuitenkin melko paljon vuosia)!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti